Blogi


Palvelupolkua rakentamassa
Mitä hyötyä on käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta ja palvelumuotoilusta? Entä mitä eroja ja yhtäläisyyksiä niissä on? Mitä merkitystä on hyvällä käyttökokemuksella tai hyvällä asiakaskokemuksella? Vastaukset näihin kutkuttaviin kysymyksiin löydät tästä artikkelista. Kuva: Käyttäjäkeskeisen suunnittelun ja palvelumuotoilun eroja ja yhtäläisyyksiä   Yhteistä Yhteisiä piirteitä käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa ja palvelumuotoilussa löytyy ainakin viisi:   1) […]

Käyttäjäkeskeisyyden ja palvelumuotoilun hyödyt


100 vinkkiä aktiiviseen taukoon Fyyriltä
Tauot työpäivän aikana ovat tärkeitä. Mutta mitä sitä tauoilla sitten tekisi, jotta keho ja mieli virkistyisi? Kokeile fyyriläisten hauskoja vinkkejä aktiiviseen taukoon!   Ilmarisen 100 tekoa – kampanja Satavuotiasta Suomea kunnioittaen Ilmarinen on haastanut työyhteisöt tekemään kanssaan 100 tekoa paremman työelämän puolesta. Myös Fyyri osallistuu kampanjaan 100:lla meidän näköisellämme vinkillä […]

100 vinkkiä aktiiviseen taukoon



UX asiantauntija keskittyy VR:ään 6
Sukellus syvään päähän Asetin virtuaalilasit silmille, kuulokkeet korville, nostin ohjaimet käsiini ja maailma pimeni. Mutta valkeus tuli samalla kun lattia aukesi kuiluksi, jonka yläpuolella seisoin kämmenen levyisellä puupalkilla, joka nitisi uhkaavasti. Tuuli suhisi korvissani ja sydämeni yritti paeta rinnastani ennen kuin se putoaisi kanssani alla vaanivaan syvyyteen.   Tällaiseksi kuvittelin keinotodellisuuden ennen […]

Kokemuksia keinotodellisuudesta, eli kun UX kohtaa VR:n


Muistio, joka muistuttaa keskittymään hyvään
Haluat varmasti tuotteesi tai palvelusi menestyvän. Hyvä käyttökokemus edesauttaa tätä menestystä; mutta mitä käyttökokemuksen saralla on tänä vuonna odotettavissa? Tässä kiinnostavimpia käyttökokemus-trendejä vuodelle 2017!   Käyttökokemuksen tila 2017   Artikkelissa ”The state of UX in 2017” (kirjoittajina Fabricio Teixeeira ja Caio Braga uxdesign.cc:stä) esitetään arvio alkaneen vuoden käyttökokemus-trendeistä. Uxdesign.cc on […]

Kiinnostavimmat käyttökokemus-trendit vuodelle 2017



Fyyrin vuoden 2016 joulukalenterista paljastui joulukuun aikana sosiaalisessa mediassa 24 käytettävyysvinkkiä. Tässä käytettävyysvinkit vielä kootusti, olkaa hyvät! Niiden myötä Fyyri toivottaa kaikille hyvää joulua ja onnellisia käyttökokemuksia vuodelle 2017!   Fyyrin käytettävyysjoulukalenteri 2016 from Fyyri  

Käytettävyysjoulukalenteri


Valokuvakilpailu: Arjen käytettävyys
Käytettävyys on siitä hassu asia, että se usein huomataan vasta kun se puuttuu. Mietipä vaikka päivääsi tähän mennessä: olet kenties avannut ovia sujuvasti, sammuttanut valot ongelmitta, tai vaikkapa napsauttanut kahvinkeittimen päälle tuosta vaan. Mutta huomasitko sitä? Ei se mitään. Sitähän se käytettävyys parhaimmillaan on: se auttaa tekemään asioita helposti ja […]

Käytettävyys huomataan vasta kun se puuttuu



Kun robottibussi tulee syksyisellä tiellä kohti suojatietä ja sen jarrut pettävät – mitä tapahtuu?  Ajaako se kohti puistonpenkkiä vai lastenvaunuja työntävää äitiä? Onneksi robottibussi voidaan myös suunnitella niin, että se pysähtyy ennen kuin tämä päätös joudutaan tekemään. Fyyrin perustaja, Leena Ketonen todisti tämän kävelemällä luottavaisesti robottibussin eteen ja bussi pysähtyi. Fyyrin […]

Robottibussi Löylyssä


10 kohtaa palvelun käytettävyydestä
Haluaisitko parantaa palvelusi käytettävyyttä, muttet ole varma mistä aloittaa? Aloita vaikka tästä tarkistuslistasta! Teimme tämän listan taannoin asiakkaallemme, ja nyt haluamme jakaa sen kanssasi. Jos palvelusi noudattaa näitä käytettävyysperiaatteita, olet jo hyvässä vauhdissa! Palvelulla ja sen jokaisella sivulla on otsikko, josta käyttäjä tietää missä hän on   Palvelussa käytetyt termit […]

10 kohtaa palvelun käytettävyydestä



Seinäkello nakutti tasaisesti, kun istuimme siinä pitsiliinalla peitetyn pöydän ääressä. Älykkäät silmät tutkivat meitä uteliaasti. Reilusti eläkeiän ylittäneen eläinkuljettajan olemuksessa oli jotain uskomattoman tarkkanäköistä ja poikamaista. Me kyselimme arjesta, tavoista ja tekniikasta: hänen arkisesta työstään. Hän puhui meille karjatilallisista, ihmisistä uransa varrelta ja pelosta tekniikkaan. Hän puhui myös yhteistyöstä ja […]

Käyttäjätutkimus on paras tapa ymmärtää käyttäjää


Miten tuotekehittäjä hyötyy käytettävyysarvioinnista? Entä mitä käytettävyysarviointi oikeastaan tarkoittaa? Saako tuotekehittäjä arvioinnista konkreettisia parannusideoita toteutukseen asti? Missä vaiheessa tuotekehitystä on oikea aika käytettävyysarvioinnille ja lisääkö käytettävyys myös hyvinvointia? Haastattelimme HeiaHeian tuotejohtajaa Olli Oksasta tekemämme käytettävyysarvioinnin tiimoilta ja saimme vastauksia näihin ja moniin muihinkin kysymysiin.   HeiaHeian tuotejohtaja Olli Oksanen ja […]

Käytettävyysarviointi – case HeiaHeia